iti74

طراحی نقشه فاز دو معماری

دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵ ب.ظ

 

 

نقشه‌های فاز یک :

بعد از تکمیل نهایی و قطعی طرح، نقشه‌های ساختمان را به طور دقیق با مقیاس ۱:۵۰یا ۱:۱۰۰ ترسیم می‌کنند . نقشه‌هایی که ویژگی‌های معماری ساختمان از قبیل نحوه ی استقرار و روابط فضاها مشخصات نماهای ساختمان را نشان می‌دهد اصطلاحأنقشه‌های فاز یک معماری نام دارند .

این نقشه‌ها برای معرفی ساختمان و طرح به کارفرما و استفاده کننده‌ها و اخذ نظر آنها استفاده می شود. از نقشه های فاز یک می توان ، اجرای سازه و تأسیسات ساختمان را ارزیابی کرد و هزینه و زمان اجرای پروژه را برآورد نمود.نقشه‌های فاز یک مبنای قضاوت ارزیابی و تصمیم گیری کارفرمایان و استفاده کنندگان و سرمایه گذاران هستند به این دلیل دقت در کیفیت ترسیمات و ارائه ی درست طرح اهمیت
زیادی دارد.

با توجه به این که همگان نمیتوانند نقشه های فنی را درک کنند، از ماکت و ترسیمات سه بعدی و بهره گیری از امکانات رنگ و سایه روشن، استفاده می کند تا پروژه  ملموس و قابل درکی باشد.

برای تفهیم طرح به دیگران، ترسیم،ارائه دقیق و زیبای طرح و حتی ساخت ماکت، اهمیت به سزایی دارد. در این مرحله کمبودهای احتمالی طرح را تشخیص می دهند و در مراحل بعد ، آنها را اصلاح می کنند . به همین دلیل، سرنوشت هر طرحی ، به نحوه ی ترسیم و ارائه ی آن بستگی دارد .

ارائه ی نقشه‌های فاز یک معماری ، اغلب برای ایجاد حس عمق در پلان ، داخل دیوارها را پر رنگ می کنند و  مبلمان فضاها را برای قابل درک تر شدن فضاها ، ترسیم می‌کنند .

نقشه‌های فاز دو ساختمان :

نقشه‌های فاز یک ساختمان دقت و اطلاعات لازم برای اجرای ساختمان را ندارند . برای مثال ،در آن نوع فونداسیون‌ها ، ابعاد ستون‌ها ، مسیر لوله‌ها ، جنس دیوارها ،جنس و جزئیات درها و پنجره‌ها، مصالح کف سازی، محل استقرار لامپ‌ها و … مشخص نشده است. از این رو ،برای اجرای هر ساختمان با بهره گرفتن از نقشه‌های فاز یک ، نقشه‌های اجرایی ( فاز دو ) آنرا تهیه می‌ نمایند .نقشه‌های فاز دو ساختمان شامل موارد زیر است :

نقشه‌های فاز دو معماری :

که توسط مهندس معمار طراحی می شود که مشخصات کامل مصالح و جزئیات اجرایی قسمت‌های مختلف ساختمان را تعیین می کند .

نقشه‌های فاز دو سازه :

که توسط مهندس محاسب طراحی می شود و به معرفی مشخصات فونداسیون ها، ستون‌ها ، تیرها و پوشش سقف‌ها می پردازد.

نقشه‌های تأسیسات مکانیکی :

که توسط مهندس مکانیک طراحی می شود و به معرفی سیستم آب رسانی ، دفع فاضلاب ، نحوه ی گرمایش و سرمایش می پردازد .

نقشه‌های تأسیسات الکتریکی :

که توسط مهندس برق طراحی می شود و به معرفی سیستم روشنایی، کلید و پریز و تلفن ساختمان می پردازد .

 

 

 

 

منبع : طراحی نقشه فاز دو معماری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی